Nieuwe organisatiestructuur en beloningsbeleid voor Roompot & Landal GreenParks

Na het samengaan van Roompot en Landal GreenParks zijn beide organisaties in korte tijd in elkaar geschoven, met een nieuw beloningsbeleid in Nederland. ‘Wij willen de beste werkgever in de sector zijn’, aldus CHRO Alrik Boonstra.

 

| Beloning, Organisatie
Alrik Boonstra
Alrik Boonstra, CHRO Roompot en Landal GreenParks

‘Helemaal opnieuw beginnen’, zo kenschetst Alrik Boonstra het intensieve traject dat in de lente van vorig jaar startte. Na de overname van Landal GreenParks door branchegenoot Roompot was het doel beide organisaties samen te voegen. De eerste prioriteit was om het nieuwe ontwerp van zowel organisatie als beloningsbeleid in goede banen te leiden. Om te beginnen met de kantoren, waar verspreid over Europa in totaal ongeveer negenhonderd mensen werken. Bij beide trajecten werd Boonstra terzijde gestaan door BexerHamstra.

Eerste vraag was hoe de ideale hoofdkantoororganisatie van de nummer-1 speler in Europa eruit zou moeten zien. Daarna volgden praktische stappen: de blueprint én alle functies opnieuw ontwerpen, het functiehuis neerzetten, de organisaties samenvoegen en op Europese schaal reorganiseren. En dan moest het beloningsdeel nog komen. Boonstra: ‘We hebben alle Nederlandse arbeidsvoorwaarden tegen het licht gehouden en een filosofie ontwikkeld die past bij onze visie, missie en purpose. Wat voor bedrijf willen we zijn nu we zijn samengegaan? Ons doel is om ons in de arbeidsmarkt te onderscheiden als de beste werkgever in de sector en daarmee een echte magneet voor talent te worden.’

‘BexerHamstra doet dit project echt met ons, niet vóór ons. Het interne team is leidend’

Complexe klus

Het was een complexe klus om twee sterk verschillende arbeidsvoorwaardenpakketten te harmoniseren tot één nieuw pakket voor de Nederlandse organisatie. Roompot is voortgekomen uit een familiebedrijf en had een wat minder ver uitgewerkt beloningsbeleid dan Landal, aldus Boonstra. ‘Roompot is een nuchtere en ondernemende organisatie die dicht bij de vakantieparken staat. Met die cultuur is het bedrijf de afgelopen tien jaar supersuccesvol geweest. Landal was op het vlak van HR-instrumenten wat gestructureerder. Daar heb je iets sterker het kantoorgevoel, ook als je naar de arbeidsvoorwaarden kijkt.’

Om de ‘organisatie van de toekomst’ te bouwen, is een geheel nieuw, transparant en flexibel beleid ontworpen. Daarop volgden overleg met de OR, de benodigde technische calculaties en de uitwerking op individuele basis. ‘Onderdelen mogen dan veranderen, maar onderaan de streep moet het voor individuele medewerkers natuurlijk wel dezelfde totale waarde houden’, aldus Boonstra.

Landal Roompot
Beach Villa's Hoek van Holland

Ontwikkeling HR-team

De grootste uitdaging was volgens Boonstra nog het korte tijdsbestek. In niet meer dan negen maanden zijn de reorganisatie en de harmonisatie doorgevoerd, van strategie tot de laatste brief. Daarbij speelde BexerHamstra een grote rol, aldus de CHRO. ‘BexerHamstra staat ons met een aantal consultants terzijde en heeft capaciteit kunnen opschalen als dat nodig was en afschalen zodra dat mogelijk was. Zij doen dit project echt met ons, niet vóór ons. Het interne team is leidend, het team van BexerHamstra sluit daar naadloos op aan. Zo zijn het ook de managers geweest die, onder leiding van BexerHamstra en HR, de functies van hun teams hebben gewaardeerd. Heel belangrijk, want wij willen dit proces gebruiken om onze lijnmanagers en ons HR-team verder te ontwikkelen, hier leren we enorm van. De komende jaren gaan we naar verwachting hard groeien en blijven we veranderen. We hebben deze skill set in de organisatie nodig.’

Omdat er tempo gemaakt moest worden, was het volgens Boonstra ook handig dat BexerHamstra best practices uit de markt kon aandragen. ‘Als je wilt opschieten, is het niet handig als je het wiel opnieuw moet uitvinden. Je wilt kunnen zeggen: geef mij het wiel dat het beste op deze kar past. Of noem er drie, dan kiezen wij het beste wiel.’ Dat ging in nauwe samenwerking met het HR-team, de directie én eigenaar KKR die betrokken was bij de integratie vanuit de raad van commissarissen.

‘Het voelt nu als een sprint, maar uiteindelijk is het natuurlijk een marathon’

Ingrijpende veranderingen

Voor de medewerkers van de kantoren zijn de veranderingen ingrijpend, realiseert Boonstra zich. Vandaar dat er veel aandacht is uitgegaan naar de communicatie. ‘Veel collega’s krijgen te maken met allerlei veranderingen en vooral in zeer korte tijd. In zo’n traject moet je iedereen stap voor stap meenemen. Dat is buitengewoon belangrijk en ook spannend.’ Samen met de consultants van BexerHamstra werden eerst diverse informatiesessies en inloopspreekuren belegd en daarna individuele arbeidsvoorwaardenvoorstellen gedaan aan medewerkers. Inmiddels heeft iedereen in Nederland een nieuwe arbeidsovereenkomst binnen, in de nieuwe juridische entiteit.

De ambitie is dus om in de sector de favoriete werkgever te zijn. Wat is daarvoor nodig? Boonstra: ‘Wat mensen willen, is een organisatie met een doel en een functie waarin zij zichzelf kunnen ontwikkelen, met heldere loopbaanpaden. Verder is een goede, marktconforme beloning belangrijk, net als een inspirerende en coachende manager. Je moet dus ook werken aan de kwaliteit van leiderschap en aan cultuur. Dat doen we eigenlijk op hetzelfde moment, omdat in onze sector snelheid erg belangrijk is.’

Ameland
Ameland

Een feestje

Als deze transformatiefase achter de rug is, kan het bouwen beginnen. Boonstra: ‘De nieuwe organisatie van de kantoren helpt om de groei en ontwikkeling van ons bedrijf in de toekomst vorm te geven. Het voelt nu als een sprint, maar uiteindelijk is het natuurlijk een marathon die we met alle collega’s lopen. Dat vraagt veel.’

Eerst volgen acties om het merk Roompot & Landal GreenParks goed in de (internationale) arbeidsmarkt neer te zetten. Met de aanwezigheid in diverse Europese landen wordt het personeelsbestand steeds internationaler, ook dat is weer interessant voor het aantrekken van talent. Boonstra: ‘Ik heb zelf in veel verschillende sectoren gewerkt. Meteen toen ik hier aankwam, merkte ik wat een leuke en vrolijke branche dit is. Iedereen is er zó sterk op gericht om de gasten een onvergetelijke vakantie te bezorgen. Die sfeer zie je ook op kantoor terug.’ Boonstra zelf verbleef het afgelopen jaar al menigmaal op de vakantieparken, soms privé en soms voor zakelijke meetings. ‘Dat is altijd een feestje. Je voelt dat het daar pas écht gebeurt.’