Belonen voor iemands actuele bijdrage. Niet nu duur betalen voor prestaties die in het verleden zijn geleverd. Er is geen behoefte meer om beloning te koppelen aan langdurig loyaal*, maar het gaat om de bijdrage die nu geleverd wordt; nu productief. Lange beloningsschalen passen hier niet meer bij.
Bedrijfseconomisch verantwoord, direct gekoppeld aan de markt en economische ontwikkelingen en bedrijfsresultaten. Wat hebben we nu nodig, wat kunnen we ons nu veroorloven aan loonkosten?
Alertheid op beperkte houdbaarheid van kennis en kwaliteiten van medewerkers voor de organisatie in relatie met markt- en prijsontwikkelingen.
* Dit wil overigens niet zeggen dat langdurige loyaliteit niet gewaardeerd wordt, maar het wordt niet meer gekoppeld aan de vaste beloning (gouden ketenen).
Deze uitgangspunten vertalen zich naar:
Een eigentijdse risicoverdeling tussen werkgever en werknemer (kijk hierbij ook naar andere werkverbanden)
Een relatie tussen risico en prijs. Hoe minder risico bij de werknemer(vast contract) hoe lager de prijs het werk.
Van
Naar
Wij organiseerden in 2014 een inspiratiesessie over het voor RHDVH ontwikkelde concept ‘Belonen in het hier en nu’. PW de Gids publiceerde dit concept in haar thema nummer over Belonen.
Wij willen onze kennis en nieuwste inzichten graag delen. Zo weet je wat er speelt op ons vakgebied, dat altijd in beweging is.
Nieuw functiehuis en beloningsbeleid voor Groendus. Na verschillende fusies heeft Groendus besloten alle arbeidsvoorwaarden te harmoniseren naar een nieuw modern arbeidsvoorwaardenpakket.
De consultants van BexerHamstra adviseren en ontwerpen een nieuwe beloningsstructuur voor Bruynzeel Keukens!
IKEA haalt het nieuws met een royale nieuwe cao. Net zo opvallend is het nieuwe beloningsbeleid dat het bedrijf ontwikkelt. Alles gebeurt in co-creatie met de vakbonden.
Zorgen over de schaarste aan gekwalificeerde werknemers brengen veel organisaties ertoe de salarissen op te schroeven.