Wanneer een nieuw beloningsbeleid is ontworpen en geaccordeerd, is daarmee de kous nog niet af. Sterker nog, de effectiviteit van zulk beleid staat of valt met de adoptie ervan door managers en medewerkers. Zij moeten het nieuwe beleid begrijpen, uitdragen en het liefst omarmen. Dat kan alleen als de organisatie op een heldere manier over het nieuwe beloningsbeleid heeft gecommuniceerd. En dat is een vak apart.
Niet iedereen is gelijk en niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde informatie. Een secretaresse wil op een andere manier in het verhaal worden meegenomen dan een HR-professional of een manager van een team. Het is dan ook vaak zinvol om verschillende communicatiestromen in te richten voor verschillende groepen medewerkers. De consultants van BexerHamstra weten als geen ander welke boodschappen bij welke groepen medewerkers het best beklijven.
Bovendien zit de kracht van een boodschap vaak in de herhaling. Eén keer vertellen hoe het nieuwe beloningsbeleid in elkaar steekt is vaak niet voldoende; daar is meer voor nodig. En niet alleen moet de boodschap verschillende keren worden herhaald, ook helpt het deze op verschillende manieren, met verschillende middelen te vertellen. Dat kan in een presentatie door het management, door middel van een videoboodschap, maar ook in de vorm van een animatie of een Q&A-sessie, of door het sturen van individuele brieven aan medewerkers.
Zo’n communicatietraject mag niet worden onderschat. Het legt de basis voor de acceptatie en effectiviteit van het beloningsbeleid. Daarnaast is het zaak het nieuwe beleid te koppelen aan het HR-informatiesysteem. Ook hierbij kunnen de professionals van BexterHamstra ondersteuning bieden. Wij maken samen met de klant een helder implementatie- en communicatieplan en zetten ons netwerk in om de juiste materialen en tools te produceren. Daarbij betrekken we bijvoorbeeld ook graphic designers. Alles om te zorgen dat het nieuwe beleid op een goede manier landt in de organisatie.