De uitbetaling van een bonus hangt veelal af van het behalen van vooraf bepaalde targets. Deze targets kunnen collectief of individueel zijn en betrekking hebben op zaken als omzet, winst en klanttevredenheid. Als gevolg van COVID-19 zijn veel targets onhaalbaar geworden waardoor het niet uitbetalen van (een deel van) de bonus nu al min of meer vaststaat. De vraag voor veel ondernemingen hierbij is hoe hiermee om te gaan. Moet ik de targets aanpassen of toch een deel van de bonus (onverplicht) uitkeren?
Toen wij over dit onderwerp nadachten, zagen we een sterke overeenkomst tussen het COVID-19 dashboard van de overheid en hoe ondernemingen zouden moeten omgaan met hun bonusregelingen in deze tijd. Er is geen vaststaande formule die bepaalt wanneer er vanuit de overheid actie benodigd is. Het geheel moet telkens in samenhang worden bezien. Zo is het eigenlijk ook voor bonusregelingen. Hoe om te gaan met de bonus in deze COVID-19 periode verschilt sterk per bedrijf en is van meerdere zaken afhankelijk. Om toch behulpzaam te kunnen zijn, geven wij hieronder aan welke meters een goed bonus dashboard naar onze mening in ieder geval zou moeten bevatten.
• Maak je als onderneming gebruik van de NOW-regelingen of niet
Aan de eerste drie maanden NOW-regeling is als belangrijke voorwaarde verbonden dat ondernemingen medewerkers niet mogen ontslaan tijdens de periode dat er een uitkering uit deze regeling van toepassing is. Per 1 mei is er in een bepaalde situatie een belangrijke voorwaarde ten aanzien van bonussen bijgekomen. Indien een onderneming de omzet van rechtspersonen apart – en niet als groep – wil toetsen dan is het niet toegestaan om in 2020 een bonus uit te keren aan de Raad van Bestuur en de directie.
Wil een onderneming vanaf 1 juni nogmaals drie maanden gebruik maken van de NOW-regeling dan geldt in alle gevallen dat het niet is toegestaan om in 2020 een bonus uit te keren aan de Raad van Bestuur en de directie.
• Hoe groot is het deel van het inkomen dat afhankelijk is van de bonus
Hoe groter het deel van het inkomen dat afhankelijk is van de bonus, hoe relevanter het is om te kijken of targets eventueel moeten worden aangepast aan de nieuwe situatie (lees: verlaagd). Denk hierbij bijvoorbeeld aan arbeidsvoorwaarden voor “hardcore” salesrollen waarbij de bonus tot wel 40% van het inkomen kan zijn.
Er zijn daarnaast ondernemingen die niet alleen voor bijvoorbeeld sales maar voor (bijna) iedereen een relatief groot deel van het inkomen in de vorm van een bonus uitkeren. In dat geval zal naar een bredere en grotere groep gekeken moeten worden. Het wegvallen van een substantieel deel van het inkomen heeft voor iedereen impact maar veelal meer impact voor medewerkers met een relatief lager salaris waardoor een regeling waarbij draagkracht een rol speelt passend kan zijn naar onze mening.
• Wat is de financiële situatie van de onderneming
Kan de onderneming het zich veroorloven deze onverplichte, extra bedragen uit te keren? Niet alleen nu maar ook rekening houdend met eventueel mindere vooruitzichten van de onderneming op middellange en langere termijn.
• Is de gehele bonus uit zicht of “slechts” een gedeelte daarvan
Als een bonus afhankelijk is van een mix aan doelstellingen, kan het zo zijn dat een deel van de doelstellingen ook in deze tijd nog wordt behaald. De bonus wordt dan gedeeltelijk uitgekeerd waardoor de impact (aanmerkelijk) beperkter is dan wellicht gedacht of gevreesd. Aanpassing van de targets is dan wellicht helemaal niet nodig.
• Welke doelen had ik met mijn bonusregeling en worden die nu wel/niet bereikt
Het is in dit soort situaties goed om ook even terug te gaan naar de basis en de vraag te stellen waarom je als onderneming ook alweer een bonusregeling in het leven hebt geroepen. Je kan in dat geval beoordelen of de strategische doelen in de nieuwe situatie niet worden bereikt om vervolgens te bepalen of je hier als onderneming iets aan wilt doen of niet.
• Hoe gaat de omgeving reageren
Hieraan kleeft heel duidelijk een interne en een externe component.
Tot slot
Als je als onderneming zou besluiten om targets aan te passen dan is het goed om na te denken over de manier waarop. Simpelweg de bestaande targets verlagen kan maar is mogelijk niet de meest passende keuze in deze tijd. De wereld ziet er (tijdelijk) anders uit waarbij bijvoorbeeld meer kwalitatieve en/of meer collectieve targets beter passend kunnen zijn. Met dit artikel willen we een indruk geven van wat er allemaal kan spelen rond COVID-19 en de impact hiervan op de bonus. Het zal voor iedere onderneming weer net anders zijn. Mochten er vragen zijn over een specifieke situatie, neem dan gerust contact met ons op.
Wij willen onze kennis en nieuwste inzichten graag delen. Zo weet je wat er speelt op ons vakgebied, dat altijd in beweging is.
IKEA haalt het nieuws met een royale nieuwe cao. Net zo opvallend is het nieuwe beloningsbeleid dat het bedrijf ontwikkelt. Alles gebeurt in co-creatie met de vakbonden.
Bedrijven mogen wat Hamstra betreft wel wat kritischer zijn met het invoeren van bonussystemen.
Zorgen over de schaarste aan gekwalificeerde werknemers brengen veel organisaties ertoe de salarissen op te schroeven.
Een nieuwe Europese richtlijn over gelijke beloning is in de maak, met consequenties voor werkgevers. Rogier Kerkhof licht het toe.